Tuesday, November 6, 2007

Älgjakten har börjat!


Efter att ha sprungit in i den nästintill nykläckta spillnings-högen, de vältrampade älg-spåren och slutligen bestämt mig för att jakten kunde börja så fortsatt jag så mitt uppdrag enligt planen. Ungefär ett dvärga-stenkast därifrån kunde jag beskåda nästa tecken på att älg uppehållit sig i området, nämligen flera legor där de försjunkit i sömn, vilat eller bara "softat" som ni skulle beskrivit det. Även dessa var vid det här laget något överpudrade efter det lätta snöfallet tidigare men avtrycken syndes klart och tydligt.
Genom att lägga ihop ett och ett och addera ett kom jag fram till att det hela rörde sig om tre individer, såtillvida att de inte sover med myror i brallorna och gnussar runt flera meter i sömnen.
En kort överblick över legorna och dess omgivning ledde mig vidare på deras vandrings fortsättning.

Oerfarna älg-spårare kan ha svårt att urskilja fram och bak på en älgs klövavtryck i svår snö. Historier om amatörer som irrat sig rakt ut i vildmarken efter att ha följt ett älgspår i fel riktning har sedan tidernas begynnelse avskräckt många människor att pröva sig på liknande eskapader. Vissa avtryck är dock så tydliga att man kan urskilja dess "hälar" och på så vis utgå från att älgen faktiskt inte gått baklänges utan "som folk" och därför kan man då med lite tur finna en tjusig storoxe i den änden av spåret som hela tiden förflyttar sig längre och längre bort, d.v.s. den änden som befinner sig rakt under djuret medan du står och velar.

Nog om detta, jakten fortsätter...






Någonstans längs vägen tog jag en paus, här vid en mycket iögonfallande sago-gång under de snötyngda träden. Vad som föreföll som en räv och även en hare hade här passerat igenom vars spår syntes tydligt ännu. När jag själv skulle passera med min klumpiga lekamen resulterade det hela i att jag utlöste en mindre lavin från ovan träden som passande nog letade sig in i minsta lilla vrå under jackan där svetten lackade, en välkommen svalkning om än brysk sådan. Väl igenom, kunde jag återuppta jakten enligt planen, det mesta tydde på att älgarna rörde på sig och att jag var dem hack i häl...


Spårningen har nu pågått i över en halvtimme och det står nu klart att älgarna är på språng och fullt medvetna om att de har en ivrig, kamerabeväpnad man i hasarna.
Spåren hade nu lett mig över en medel-trafikerad väg av det asfalterade slaget, samt över en liten skogsväg som jag tidigare under dagen passerat och då noterat att den var fri från älgspår av något slag, så färskheten var ett faktum.
Lyckan vart total när jag snubblade in över en bokstavligen rykande färsk hög med ljummen spillning samt en liten gulstänkt grop som nyligen precisions-borrats ned i snön.(se första bilden!)


/fALK

No comments: