Tuesday, February 13, 2007

Det är jag som är Messias!

Hej!

Det är jag som är Falken. Falken från Norrland. Han som nord-stjärnan och renarna talar om.
Låt mig berätta om mitt liv, lite kort sådär...

Jag föddes uppe vid riksgränsen i en kåta en kall mars-natt. Stjärnorna låg på från söder och norrskenet glänste över kåtan. Jag var Norrlands självutnämnde Messias.
Samme Messias som i Samernas profetia skulle komma att omvandla all snö till guld!

Livet gick som pitepalt och jag hade snart lärt mig joddla, torka renkött och flå fisk när jag plötsligt, en dag vaknade upp och insåg mitt livs kall: Att sprida Norrland i Sverige...

Nästa dag sa jag Hejdå! till mor och far som just satt igång med att göra upp eld och sedan satte jag igång och packade ner mina ägodelar vilka bestod av:

  • Ett stycke renkött
  • Ett stycke mora-kniv(en gåva från min far)
  • Ett stycke pitepalt i en snöfylld låda
  • Ett stycke slarvsylta av finaste kvalité
  • Ett stycke Stickad mössa i varierande kulört
  • Ett stycke Äkta Same-mjöd
  • Ett stycke Långfärdsskidor
  • Ett stycke Långfärdsskridskor(jag skulle komma att rida Stockholms glaciärer med dessa)
  • Ett stycke härsken messmör med tillhörande förpackning.
Väl förberedd bar jag mig av mot Städernas stad, Stockholm.

Jag hade hört mycket om denna myternas stad, å var mina förväntningar höga!
Nu skulle minsann hedningarna som sagor och fjälltroll talat om i dessa 17,85 långa år, äntligen, äntligen lära sig om Norrland!
-------------------------------------------------------------------------------------

No comments: